Implementatieplan aanmeldzuil

MC Nuth

Aanleiding

Er is toename van werkdruk aan de balie/frontoffice door verhoogde zorgvraag, verminderde zelfredzaamheid en verantwoordelijkheidsgevoel van eigen gezondheid van patiënten. Er is een maatschappelijke trend in de verschuiving van de zorg van de 2e naar de 1e lijn. Na een praktijkovername werd de patiëntenpopulatie uitgebreid. De uitbreiding van taken kan overbelasting geven bij de doktersassistenten, waardoor de kans op uitval door ziekte groter wordt. Door krapte op de arbeidsmarkt in de zorg is er een personeelstekort.

Oplossing

Door het inzetten van veilige digitale technologie, de aanmeldzuil, wordt het team van zorgverleners ondersteund en ontlast van taken.

Voor wie is het bedoeld?

Voor alle patiënten ingeschreven bij Medisch Centrum Nuth en alle zorgverleners die spreekuur doen binnen de praktijk: huisartsen, AIOS, coassistenten, praktijkondersteuners somatiek, praktijkondersteuners GGZ, doktersassistenten.

Wat heeft het opgeleverd?

  • Minder werkdruk aan de balie;
  • Meer tijd voor andere taken;
  • Meer tijd voor persoonlijk taken aan de balie;
  • Efficiëntere spreekuurplanning;
  • Zelden technologische problemen;
  • Kleine groep patiënten ervaart barrières: ouderen/LVB kunnen zich ook gewoon melden aan de balie.

Wat is er nodig om dit te doen?

HIS leverancier voor koppeling met aanmeldzuil en de digitale agenda's van de zorgverleners, leverancier (Zorgstand https://zorgstand.nl) van de aanmeldzuil, elektro montage voor de juiste bekabeling, zorgverleners voor gebruiksinstructie, communicatie via website, wachtkamerscherm en nieuwsbrief om de patiënten in te lichten.

Wat maakt dit opschaalbaar?

Het idee is snel, gemakkelijk en simpel te kopiëren: aanschaf van de aanmeldzuil, de koppeling met HIS en aansluiting op het stroomnet gaat snel. De medewerking van firma Zorgstand is accuraat. Het is een eenvoudige oplossing met grote resultaten.