Aanleiding
- Levert de opzet van een dermatologiespreekuur in de huisartsenpraktijk minder verwijzingen op naar de 2de lijn?
- Welke dermatologieproblematiek kan je in de 1ste lijn zien en wat hoort in de 2de lijn thuis?
- Levert de inzet van een dermatologiespreekuur in de 1ste lijn meer patiententevredenheid op?
- Is de follow-up cq jaarlijkse huidchecks beter geborgd bij een dermatologieverpleegkundige?
Oplossing
De dermatologieverpleegkundige heeft een zelfstandig spreekuur in de huisartsenpraktijk met supervisie van de huisarts. Hierdoor wordt er minder dermatologieproblematiek bij de huisarts ingepland en heeft deze meer ruimte voor complexe problematiek. Inbedding in regulier zorgaanbod, waardoor structureel de controles kunnen worden ingepland en uitgevoerd. Hierdoor meer kwaliteit van zorg.
Voor wie is het bedoeld?
Patienten met huidaandoeningen, huisartsen, verpleegkundigen, praktijkondersteuners, assistenten
Wat heeft het opgeleverd?
Betere kwaliteit van zorg door dermatologiezorg zoveel mogelijk te centraliseren. Tevens heeft de dermatologieverpleegkundige meer werkplezier door een andere invulling van haar werk.
Wat is er nodig om dit te doen?
- Dermatoscoop, gsm
- Ksyos app (adviseren)
- Teledermatologie
- Foto's in dossier zetten ivm follow up van plekjes
- Scholingen (oa gespecialiseerd verpleegkundige dermatologie, dermatoscopiescholing)
- Ervaring; leren door onder andere mee te lopen met dermaologiespreekuur Pluspunt/ziekenhuis
- Onedrive ivm privacy
- Wekelijks overleg 30 minuten huisarts en verpleegkundige
Wat maakt dit opschaalbaar?
Iedere medisch geschoolde medeweker met interesse voor dermatologie kan bovenstaande leren. Dit vereist wel affiniteit met dermatologie en inzet qua scholing/materiaal/supervisie.