Virtuele thuiszorg

HAP Simpelveld, HAP Bocholtz, HAP Heerlerbaan, Gezondheidshuis Zuyd, GC Terwinselen & MC Putstraat

Aanleiding

De behoefte aan zorg neemt toe en er is niet genoeg personeel om aan deze groeiende zorgvraag tegemoet te komen. Daarom wordt in het Integraal Zorgakkoord het gericht ondersteunen van zorgmedewerkers door technologische toepassingen (eHealth) genoemd als belangrijke opgave om kwalitatief goede en betaalbare zorg te behouden.

Oplossing

Vernieuwend aan Virtuele thuiszorg (VT) is dat voor cliënten in de thuiszorg met somatische en psychogeriatrische problematiek een gebundeld aanbod van thuiszorgtechnologie beschikbaar wordt gesteld. Dit aanbod omvat technologie voor diverse doelen: monitoring van lichaamsfuncties, alarmering, toezicht, leefstijl, welzijn en ondersteuning van de dagstructuur. Daarmee kan VT ingezet worden voor meerdere hulpvragen van cliënten, denk aan verminderde mobiliteit, bloeddruk monitoring, veilige medicatie inname en toezicht bij vergeetachtigheid. Doel van deze inzet is de zelfregie en zelfredzaamheid van de cliënt te behouden om zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen te stimuleren.

  • Wijkverpleegkundige en huisartsenpraktijken werken samen op het gebied van virtuele thuiszorg en stemmen de behoefte naar inzet ervan gezamenlijk af op basis van de zorg/monitoringsbehoefte van de patiënt
  • Gezamenlijk ontwikkeld implementatieproces/blauwdruk die na het project doorlopen kan worden middels een vaste werkwijze voor alle partijen.
  • Virtuele thuiszorg wordt integraal onderdeel van de zorgprocessen voor de klant en ingezet als interventie, waardoor de werkdruk voor de zorgverleners afneemt en de eigen regie van de klant toeneemt.

Voor wie is het bedoeld?

Binnen de huisartsenpraktijk is de virtuele thuiszorg bedoeld voor POH, VS en HA. Daarnaast wordt het gebruikt door Meander en tijdens de MDO's besproken en tijdens monodisciplinair overleg waar nodig aangevraagd of kort besproken

Wat heeft het opgeleverd?

Dit zou moeten leiden tot voor Meander en de huisartsenpraktijk:

  • een reductie van het aantal meetmomenten van patiënten in de praktijk
    een vermindering van aantal visites door beeldcontact, inzet van digitale sociale technologie en monitoring
  • vermindering van dubbele inzet hulpmiddelen en verschillende digitale koppelingen
  • betere communicatie-afstemming tussen huisartspraktijk en meander over blended care
  • door betere monitoring en standaardisering meetmomenten: minder complicaties, minder ziekenhuisopnames en langer thuis kunnen wonen

Wat is er nodig om dit te doen?

Het borgen van de virtuele thuiszorg en bewust wording en mind set verandering gebruik van de middelen is een continu proces waar aandacht voor dient te zijn. Binnen zowel de ketenpartner (meander) als de huisarts praktijk medewerkers zal dit punt aandacht behoeven. Het opnemen van de virtuele thuiszorg in de diverse overleggen, visite momenten en contacten met de thuiszorg is hierbij van belang. Het met elkaar bepalen wanneer het passend is om VT in te zetten blijft van belang

Wat maakt dit opschaalbaar?

het is opschaalbaar omdat de partner Meander in de regio de hoofdaanbieder thuiszorg is. Daarnaast is het noodzakelijk om met elkaar het gebruik van digitale interventies te blijven onderzoeken en waar nodig toe te passen om met het toenemende tekort van zorgmedewerkers naar nieuwe mogelijkheden te kijken en toe te passen zodat zorg leveren mogelijk blijft. De blauwdruk geeft een goede korte handleiding voor de praktijken om toe te passen.